Avelsprojekt eller utmaningar?
Jag spelar inte Howrse, men ett annat häst SIM-spel och jag är på jakt efter roliga avelsprojekt eller utmaningar (a.k.a breeding challenges).
Regler eller begränsningar som gör det hela lite knepigare och mer utmanande att nå slutmålet i projektet?
Har ni några tips?
En av skillnaderna mellan spelen är att det jag spelar baseras på verklig genetik medans, om jag minns rätt, så är Howrse mer slumpade gener i aveln?
// Harley
GP/Genetisk potential ärvs på Howrse också, även om det är en del slump/RNG med samt att det delvis beror på hästarnas BLUP. Däremot slumpas fölets färg. Så det är inte lika verklighetsbaserat som vissa andra spel, men det är inte helt slumpmässigt heller :)
Jag har inte funderat så mycket på utmaningar eller projekt, men några spontana tankar:
- Undvika inavel. Inte så ovanligt dock. Går såklart att variera svårigheten genom att bestämma hur många generationer bakåt som måste vara inavelsfria.
- Avla på bra hästar som dessutom har en viss färg eller färg-gen.
- Försöka få fram en så dålig häst som möjligt.
- Avla mot så hög eller låg mankhöjd som möjligt, eller tillåt bara hästar vars mankhöjd är jämn/slutar på en viss siffra i aveln.
- Avla en ras mot en helt annan gren än dom är tänkta för,
- Begränsningar baserade på hästars namn. Exempelvis att alla hästar måste ha "verklighetstrogna" namn (följer verkliga namnregler för den rasen), och att alla utomstående hästar du använder/köper också måste ha det. Eller att hästar bara får avlas med hästar vars namn börjar med samma bokstav (så ett sto vars namn börjar på A, får bara betäckas med en hingst vars namn börjar med A).
- Försöka avla fram alla möjliga färger som är möjliga för rasen.
- En häst som har en viss färg får inte användas i aveln om du redan använt en häst av den färgen, tills du gått igenom alla färger. Eller att hästar enbart får avlas tillsammans med en häst med samma färg eller enbart med en häst av annan färg
- Bara hästar som har minst X antal jämna färdigheter/GP/whatever får användas i aveln.
- Välj en starthäst, som alltid måste finnas i den synliga stamtavlan/inom ett viss antal generationer för varje häst. Om det inte går att göra hästar odödliga, får man bestämma någon regel för hur nästa "starthäst" väljs ut när den första dött.
//Jessie
#1 Kan man få låna din kreativitet ett par timmar i veckan…?
Skämtåsido, tack för tipsen de hjälpte mina egna kugghjul att få upp farten!😃
// Harley
#2 Det är lite kul för jag brukar verkligen inte vara kreativ xD Vet inte vad som hände när jag skrev just det inlägget, haha
Ingen orsak! Hoppas du hittar på något roligt projekt!
//Jessie
Ursäkta trådkapet. Men är nyfiken på vad det är för spel du spelar ts? Vore roligt att hitta nått mer spel med hästavel utöver howrse. Om man inte får prata om andra spel här så får du gärna skicka pm. :)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Jag skickar PM för att vara på den säkra sidan.
(Vore typiskt mig att klampa in och bryta mot sajtregler…🤐😞)
// Harley