Howrse iFokus

Howrse

Etiketthästarna
Läst 520 ggr
Maleficum
0

Avelsfundering

Något jag har funderat lite på är vad som påverkar fölens genetiska potential.

Vet att BLUP har stor betydelse men hur är det med färdigheterna? Spelar det någon roll alls huruvida man tränar dem eller spelar det ingen roll så länge man maxat dem man behöver för BLUP?

Eller spelar det bara roll sen för de färdigheter fölet får (och då mest har betydelse för tävling men inte själva aveln?).

Och har åldern någon betydelse? Tycker mina föl får olika GP trots samma (helt fulltränade) föräldrar.

Undrar då jag vill få upp GP på mina Percheroner så snabbt som möjligt (men utan att egentligen behöva använda massa ÅP eller massa SM föremål.

Just nu tränar jag dem i allt (och BLUPar till 100) samt även flyttar om färdigheter på dem innan jag avlar (har omflyttande av färdigheter betydelse för fölets färdigheter sen? Försöker flytta om lite för att lättare få dem att vinna).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Scorpio97
0

Det enda som påverkar fölet är föräldrarnas GP och BLUP :) Det har alltså ingen betydelse om du utöver detta tränar klart föräldrarna helt eller om du flyttar färdigheter. Fölet kommer bli lika oavsett. Så jag skulle rekommendera att inte "slösa" ÅP på att träna klart föräldrarna eller rida strandridturer om du bara vill öka GPn

Däremot är det alltid en viss slump med i avel. Så det är helt normalt att GPn och dom medfödda färdigheterna varierar trots att du använder samma föräldrar. Jag tog en gång 20 föl efter samma föräldrar (med 100 BLUP) och alla fölen blev olika. Kommer tyvärr inte ihåg hur stor skillnad det blev som max dock

Howrse har även lagt in en funktion som gör att hästar med låg GP ökar mer per generation än hästar med hög GP. Så om man avlar på hästar med 8000+ i GP kanske fölet får 1-2 GP mer än föräldrarna, medan hästar med typ <1000 kommer få föl som har typ 50+ mer än föräldrarna. Jag tror att detta även gör att variationen kan bli större mellan fölen när föräldrarna har låg GP än när dom har hög GP. 

Hur gör du när du BLUPar förresten? :) Tränar du alla färdigheter först och tävlar sedan, eller gör du i någon annan ordning? 
Anledningen till att jag frågar är att det ofta är enklare att få vinsterna om man inte tränar färdigheten som styr svårighetsgraden i den grenen man tänker tävla hästen i, för då kan hästen delta i lättare tävlingar med sämre deltagare. Men det kanske du redan hade koll på?

//Jessie

Maleficum
0

#1 Tack! Bra att veta (och lite som jag misstänkt men bra att få det bekräftat).

Har tidigare BLUPat genom att bara träna vissa av färdigheterna, tävlat och sen tränat klart färdigheterna. Men tycker att det inte gjort större skillnad på Percheronerna (eller åsnorna för den delen) för dem har redan så låga färdigheter att de i princip hamnar i samma tävlingar oavsett om den styrande färdigheten är tränad eller inte så nu gör jag det enkelt för mig och bara tränar upp dem först och sen tävlar (har turen att det finns rätt många rastävlingar som dem brukar vinna, speciellt i dressyr).

Intressant (och förståeligt) att lägre GP hästar ökar mer per generation (så de har en liten chans att komma ikapp). Just nu har jag haft föräldrar med 631 och 628 som givit föl med 694 i GP (bryr mig inte om decimalerna i detta fall) så det känns ju rätt ok :D

Men ska se då om jag ska testa att bara BLUPa och inte träna övriga färdigheter (om jag klarar det, har nog lite smått OCD för har svårt att inte totalt träna klart alla hästarna :P).

Scorpio97
0

#2 Ingen orsak!

Sant, tänkte inte på att det kanske inte gör så stor skillnad på den GP-nivån. Jag avlar Akhal-Tekes och ligger på drygt 4500 i GP och då gör det en skillnad så jag var väl lite för inställd på det, haha. Men då vet du ju om det när du når högre GP i alla fall :) 

Att öka med 60 GP på en generation låter ju väldigt bra :D Jag får "bara" runt 30 GP per generation, men det är ju bättre än 1-2 GP som topplagen får i alla fall. Så jag är väldigt tacksam för att det finns en sådan skillnad så man har lite större möjlighet att komma ikapp. Det är ju väldigt bra när nya raser läggs till också

Lycka till!

//Jessie

Maleficum
0

#3 Märker betydligt större skillnad på mina araber (som har över 5000GP) som jag mest avlar för Grand Prix tävling för att få fontänen. Men eftersom jag inte känt nåt behov att snabbt BLUPa upp dem så kör jag på samma sätt som övriga hästar (för att inte behöva tänka om massor) och det funkar (Och de behöver ju inte direkt alla vinster för att börja köra grand prix heller).

Verkligen! Har funderat lite på om det fanns nåt som gjort att man ska ha möjlighet att komma ikapp topp hästarna, men aldrig tänkt på att kolla om det varit skillnad i hur mycket GP fölen får beroende på nivån av föräldrarna (kanske mest för araberna och mina andra "hög GP hästar" använder jag ofta andras hingstar som har betydligt högre GP än mina ston så inte lika lätt att se "framgången" på samma sätt).

Scorpio97
0

#4 Ja, jag gissar att det märks mer ju högre GP hästarna har. Sen kan det säkert variera lite beroende på vilken gren det gäller. Avlar man på flera raser förstår jag absolut om man vill göra lika med alla för att inte behöva tänka om för varje ras. Jag BLUPar i princip bara Tekes så det går väldigt mycket på automatik oavsett. Men BLUPar jag någon annan ras brukar jag få kolla då och då så jag tränar rätt
Jag brukar även anmäla en sämre häst i samma tävlingar för att göra det lite enklare för min häst att vinna. 

Hästen behöver inte ha några vinster för att börja köra GrPr, eller hur menar du? :)

Det finns en till liknande funktion (eller vad man ska kalla det). Förr började alla nya hästar på 350 GP. Så hästarna man får som ny medlem, nya raser och hästar man får från gudomliga hästar osv hade alltid 350 GP. Men det ändrades så att GPn nu ökar med tiden. Förmodligen räknas det från bästa hästens GP eller något liknande. Så en spelare som registrerar sig idag kommer få hästar med drygt 1500 i GP, en spelare som registrerar sig om en månad kommer få hästar med lite högre än så och så vidare. Det är infört av samma anledning, för minska skillnaden lite. Det gör väl kanske inte någon enorm skillnad men ändå :)

//Jessie

Maleficum
0

#5 Precis, mena man inte behöver ha vinster för att köra GrPr (så känns inte så bråttom på dem hästarna att bli färdig BLUPade då jag ändå inte har speciellt bråttom att avla dem heller).

Har märkt att "nya" hästar har högre GP än vad jag fick på mina när jag börja (mina har 790) och då har jag spelat i två år (i augusti).

Sen att de nya börjar med 1500 nu känns lite knasigt ibland bara då mina arbetshästar inte ens nåt upp dit än :P (Men vad jag förstått funka dem under en längre tid lika dant som Åsnor och förlora GP istället för att få?).

Scorpio97
0

Ja, det kan ju bli lite konstigt när nya hästar har bättre GP än dom man själv avlar på, men annars är det väl främst fördelar med att dom får lite bättre GP :)

Nej, arbetshästar har aldrig förlorat GP som åsnorna gör. Det är bara åsnorna som har så, ingen annan art/ras.
Förr kunde man avla nedåt på alla raser. Då krävde fölleken att hästen hade ett husdjur och fölleken gav GP istället för färdigheter. Skippade man fölleken och avlade på hästar med låg/negativ BLUP kunde man då avla nedåt. Sedan ändrades så att den GPn läggs till direkt vid födseln istället, och åsnorna infördes för dom som ville fortsätta avla nedåt :)

//Jessie

Maleficum
0

#7 Då har jag missuppfattat det (tyckte jag läst på någons hjälpsida/blogg att arbetshästarna hade funkat som åsnor tidigare men att det sen ändrades och det därför var de ofta har så låg GP i spelet men då kanske jag läst fel eller dem skrivit fel, var ganska länge sen jag läste det).