Howrse iFokus

Howrse

Etikettallmänt
Läst 1096 ggr
[Anata]
0

Vad betyder??

Hej!

Jag är helt ny på detta och har nu lite frågor :)

BLUP?

Mundis
0

Vad jag har förstått spelar föräldrarnas blup in i hur mycket GP fölet får. Jag tror att jag har läst någon strand att fölets GP blir medelvärdet av föräldrarnas GP och om båda föräldrarna har 100 blup +4 GP och om båda föräldrarna har -100 blup -4 GP. Någon får rätta mig om jag har fel.

[Anata]
0

Gp?

Scorpio97
1

BLUP är ett mått för hur bra hästarna är i aveln. Ju högre BLUP desto bättre blir fölen. BLUPen kan vara mellan -100 och 100. Vill man ett ett föl ska få medfödda färdigheter måste föräldrarna tillsammans ha en positiv BLUP, alltså över 0.

Precis som #1 blir även GP:n högre hos fölen om föräldrarna har hög BLUP. För GP:n räcker det dock att båda föräldrarna ha 80 i BLUP, fölet får alltså inte högre GP för att båda har 100 i BLUP (men det får mer medfödda färdigheter). 

Sen är det alltid en stor det slump med i avel, så två föl med exakt samma föräldrar kan få väldigt varierande GP och medfödda färdigheter. Dessutom, om man avlar på två hästar med 100 BLUP och 350 i GP, kommer fölets GP dessutom bli mycket högre än föräldrarnas (fler "poäng"), jämfört med om man avlar på två hästar med 100 BLUP och 2500 i GP. Detta är för att nya raser och nya spelare snabbare ska få högre GP på fölen, så att det inte blir lika svårt att komma ikapp toppspelare. 
Jag skulle alltså inte säga att -4 GP och +4 GP stämmer.

Alla hästar föds med -100 BLUP, för att en häst ska få 100 BLUP krävs det att:
Hästen är tio år eller äldre.
Hästen har vunnit minst 20 tävlingar.
Hästens tre bästa egenskaper är fetstilade/fulltränade (Hästen ska inte få fler färdigheter från träning, ridturer eller tävlingar i dom tre färdigheterna).

//Jessie

Scorpio97
0

GP = Genetisk Potential. Det visar hur bra hästen är. Om en häst har 2000 i GP, innebär det att den kan få 2000 färdigheter från träning, ridturer och tävlingar.

//Jessie

[Anata]
0

Kan man se vilka tävlingar man har deltagit i och vilket plats man har fått?

Scorpio97
0

Ja, men bara dom senaste. Då går du in på Avel > Tävlingar

//Jessie

Scorpio97
0

Längst ner på hästens sida kan du också se hur många 1:a, 2:a och 3:de-platser den har.

//Jessie

Mundis
0

#3 Väldigt bra förklarat, nu lärde jag mig jättemycket! Menar du alltså att det inte spelar någon roll om man fortsätter blupa en häst eller inte efter att den nått 80?

Scorpio97
0

#8 Det beror på om du bara vill ha så hög GP som möjligt, eller så hög GP som möjligt + så mycket medfödda färdigheter som möjligt (:

80 i BLUP ger maximal GP
100 i BLUP ger maximal GP + maximala medfödda färdigheter

Så om man inte bryr sig om färdigheterna, så kan man låta bli att BLUPa efter att hästen har fått 80 i BLUP (:

//Jessie

Mundis
0

#9 Och färdigheter spelar väl ingen roll om fölet bara ska gå i avel och inte tävla?

Scorpio97
0

#10 Nej, precis. Så om man bara ska avla räcker det med 80 i BLUP.

//Jessie

Mundis
0

#11 Bra att veta! 😊