Hur öka BLUP?
Hej!
Är egentligen ganska ny på det här med att tävla upp hästarna och får bättre BLUP, GP, färdigheter etc..
Men nu är jag på!
Nu till min fråga:
När man ska få upp hästens BLUP så ska hästen ha: Ålder: 10 Träning: 3 Vinster:20.
Jag är med på åldern och vinsterna, men hur gör man för att få upp träningen? Är helt lost på den biten.
Det hjälper ju inte att göra så att alla sakerna i kolumnen 'träning' blir klara och får en bock!
Hur ska jag göra? :)
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
Hej man kan få lite hjälp på traven om man tar och använder ridsättet med att få upp färdigheterna.
Så först väljer du att träna antingen berg eller skog, beroende på vilka/vilken färdighet som du inte får upp och sen om det inte funkar och du inte får mer färdigheter från det så tar du och väljer stranden och tar en av färdigheterna du ska träna upp på öka och en av de "onödiga" färdigheterna på minska, detta hjälpte mig en gång iaf när jag skulle fixa en kompis som hade gjort helt fel. Sen funkar lektioner med men det tar så lång tid så ta det sist isf.
Under rubriken färdigheter så ska de vara fetstilade när de är färdigtränade.
Lycka till :)
Lektioner påverkar inte BLUP:en alls, det ger bara extra färdigheter.
För att klara av träningsdelen i BLUP:en ska du träna staplarna, ta ridturer och tävla. Vilka staplar, tävlingar och ridutrer du ska ta beror på ras. Alla raser har tre bästa färdigheter. För Tinkers är det exempelvis Uthållighet, Dressyr och Hoppning. Det kan du se om du går in på hästen, och klickar på Genetik. Bästa färdigheterna = dom med högst siffror.
Så för att BLUP:a en Tinker ska du:
Träna staplarna Uthållighet, Dressyr och Hoppning
Ta både bergs- och skogsridutrer tills hästen inte får fler färdigheter
Tävla Fälttävlan (engelsk in riktning), eller Western Pleasure + Trail (western inriktning) tills hästen inte får fler färdigheter
När du gjort detta, så kommer färdigheterna Uthållighet. Dressyr och Hoppning på hästens sida bli fetmarkerade, dom står i fetare stil. Då är dessa färdigheter fulltränade/fetstilade.
Jämför exempelvis denna häst (fulltränad/fetstilad i alla färdigheter):http://www.howrse.se/elevage/chevaux/cheval?id=5196369
Med denna, helt otränade: http://www.howrse.se/elevage/chevaux/cheval?id=4969334
Färdigheterna som ges/krävs i olika tävlingar och ridturer:
Engelsk
Trav - Trav, Snabbhet, Dressyr
Galopp - Galopp, Snabbhet, Dressyr
Dressyr - Dressyr, Trav, Galopp
Fälttävlan - Uthållighet, Dressyr, Hoppning
Hoppning - Hoppning, Dressyr, Snabbhet
Western
Barrel Race - Snabbhet, Uthållighet, Galopp
Cutting - Uthållighet, Dressyr, Snabbhet
Trail - Dressyr, Trav, Hoppning
Reining - Galopp, Dressyr, Uthållighet
Pleasure - Trav, Uthållighet, Dressyr
Ridturer:
Skog - Dressyr, Galopp, Hoppning
Berg - Snabbhet, Uthållighet, Trav
(Strand flyttar enbart färdigheter, det ger inga färdigheter)
//Jessie
Tack för bra förklaringar! :D
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
http://alwarion-howrse.weebly.com/blup-scheman.html mitt förslag är att följa det här schemat
Titta gärna in här ---> Min blogg