Howrse Hälsa kring 20 %
Hej,
När en häst har dåligt med energi kan den ju dö, men nu köpte jag en häst med dålig hälsa på 21% fick redan då en varning att den behövde en svart orkidee… Men dör en häst med den hälso % ? Eller är det möjligt att få den i god hälsa igen utan svart orkidee? Sålde av den direkt , men bra att veta..
Det beror ju på anledningen till att hästen har gått ner i hälsa. Det är ju skillnad på om den tappar hälsa för ålder eller för att man håller på att vanvårda den genom att lägga den med för lite energi.
Om hästen är gammal och därför går ner i ålder så kommer den ju fortsätta gå ner, sakta.
Om den är underviktig eller har dåligt med energi så kan den ju också gå ner.
Allt beror på förutsättningarna.
Den var övermatad i det här fallet, och ung.. knappa 2 år.
Nej, så länge man ser till att energin är bra, man lägger hästen i tid samt ryktar och matar rätt så brukar den inte dö när hälsan är runt 20%. Man måste alltså inge ge en orkidé.
Oftast så är det pga av under-/övervikt som hälsan blir så låg på en yngre häst, och om man då fortsätter mata fel så kommer den dö efter några åldringar när hälsan är på runt 0-10%.
På gamla dödliga hästar, över 25 år, så sjunker hälsan runt 2% per dag tills hästen dör eller man gör hästen odödlig. Då går det inte att få hästen att må bra igen utan att ge en f-sten.
//Jessie
Har hänt mig några gånger att jag köpt häst som har dålig hälsa. Jag brukar låta dem vila från träningen, rykta, klappa, vatten, morot, sörp och mat, sen bädda ner :) Då brukar hälsan gå upp rätt kraftigt till nästa dag.
Som nämns ovan så börjar hälsan gå ner efter 25 års ålder :)
"Time flies like an arrow, and fruit flies like a banana"