Frågor om korsningar
Finns det någon korsning som faktiskt är bra? Eller ska man hålla sig till renrasig? För jag tänker lite att man borde kunna få fram riktigt bra hästar i vissa grenar om man korsar några olika. Eller finns det nackdelar med det?
Här hittade jag en sida med tips om korsningar http://howrsewiki.wikidot.com/crossbreeds var är era åsikter?
Vet inte riktigt hur det ser ut just nu, men förut så har det varit korsningar som var bäst inom vissa grenar i GrPr. :)
#2 Hmm kanske går då!
Hade varit roligt att starta ett lag och försöka få fram en riktigt bra korsning. Man har ju kanske lite fördelar eftersom det generellt sätt blir lite billigare än renrasigt tror jag :)
Tyvärr går det inte att ha lag och avla korsningar. För att man ska kunna ha lagaffixet på en häst måste den vara renrasig.
//Jessie
#4 Haha men vad typiskt då! Man kanske kan göra ett lag inofficiellt på något sätt… att man hjälps åt. Men det kanske blir krångligt.. hade varit så roligt bara att göra något lite annorlunda :)
#4 Ja, man kan ju såklart samarbeta ändå, det gjorde man ju innan lagen kom (: Men det är synd att det inte går. Har hört flera andra också som ville prova på att avla korsningar på högre nivå, men valt att inte göra det eftersom det inte går att göra lag.
//Jessie
#6 Men fy vad tråkigt då. Men hmm det är om man kan göra två lag, går det? Så avlar man de raserna som man sedan korsar. Och så föder man upp varannan korsning, dvs får en (exempel) arab från lag 1 och en tinker från lag 2 fyra föl så tar man två föl var utanför laget. Men blir ju också krångligt. Synd, verkligen!
#7 Jo, det borde ju fungera. Men det blir ju väldigt mycket extra jobb då (:
//Jessie
Denna fråga fanns uppe på spelforumet ett tag sedan och där nämndes det bla att korsningar är inte sämre än renraser, vissa föredrar bara att avla renrasigt och andra inte men en blandras kan bli minst lika bra i tävlingar mm som en renras.
Jag korsar men alla mina kornsingar så här:Frierser x unknown -Frierser😎